Ο Φάρος της Πλάκας


Στην βορειοανατολική ακτή της Λήμνου, στο ακρωτήρι της Πλάκας υπάρχει ένας Φάρος, ο μεγαλύτερος Φάρος της Λήμνου, ο  Φάρος της Πλάκας. 
Ο Φάρος της Πλάκας είναι ένα από τα σημαντικότερα φανάρια του Αιγαίου Πελάγους λόγω της στρατηγικής του θέσης.
Aπέχει 11 ναυτικά μίλια από την Ίμβρο και μόλις μια ανάσα από τα Δαρδανέλια.
Ο  Φάρος της Πλάκας είναι πετρόχτιστος και κατασκευάστηκε το 1912   από τη Γαλλική Κατασκευαστική Εταιρεία Φάρων «ADMINISTRATION GENERAL DES PHARES DE L ' EMPIRE OTTOMAN»[1] των Collas  και Michel[2] και τέθηκε σε λειτουργία στις 14 Απριλίου του 1913.
Διαθέτει φυσικό ύψος κατασκευής τα 25 μέτρα το οποίο αντιστοιχεί στο ύψος του πέτρινου πύργου του και εστιακό ύψος γύρω στα 50 μέτρα.
Το κτίριο του φάρου αποτελείται από δύο μέρη, τον πύργο και τον οικίσκο.
Στην κορυφή του πύργου στεγάζεται ο μηχανισμός φωτοβολίας ενώ στον οικίσκο διαμένει ο φαροφύλακας.
Ο Φάρος της Πλάκας αρχικά και για πολλές δεκαετίες λειτουργούσε μόνο με φωτιστικό πετρέλαιο. 
Το 1981 μετατράπηκε σε ηλεκτρικό φάρο. 
Το φανάρι της Πλάκας είναι  περιστροφικό  και η ακτίνα δράσης του φτάνει τα 22 μίλια ενώ η συχνότητα φωτοβολίας του είναι 6 δέσμες φωτός το λεπτό.
Στη βάση του πύργου εκπέμπεται σταθερά ένα κόκκινο φως, που φτάνει μέχρι τις 45 μοίρες νοτιοανατολικά και δείχνει στους ναυτικούς ότι στα 9 μίλια υπάρχει ένα βυθισμένο τμήμα του νησιού, οι γνωστοί ύφαλοι Μεθώνες κι ότι εκεί το νερό φτάνει σε βάθος μόλις 1,5 μέτρο.
Στην κορυφή του πύργου(στα 25 μέτρα) εκπέμπει ένα λευκό φως περιοδικά  κάθε 5 δευτερόλεπτα το οποίο αναβοσβήνει ενώ κάθε 15 δευτερόλεπτα επικρατεί σκοτάδι προειδοποιώντας έτσι  ότι υπάρχουν αβαθή στην περιοχή Πλάκας-Σωτήρας.
Φαροφύλακος του φαναριού της Πλάκας είναι ο Λημνιός Φάνης Πινάκης από το Ρεπανίδι, ο οποίος φροντίζει για την ορθή λειτουργία και συντήρηση του εκατονταετή πλέον φάρου της Πλάκας.
Στη Λήμνο υπάρχουν ακόμα 14 μικρότερα φανάρια και 3  στον  Άγιο Ευστράτιο.
Ευαγγελία Χ.Λιάπη
[1] Στα μέσα του 19ου  αιώνα σημειώθηκε σημαντική ακμή στην κατασκευή Φάρων  στο Αιγαίο Πέλαγος και κυρίως στο βορειοανατολικό τμήμα, χάρη στις  δυο συμβάσεις που υπέγραψε η «Societe Collas et Michel», μια Γαλλική Κατασκευαστική Εταιρεία Φάρων με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Σκοπός της σύμπραξης ήταν  η ασφαλής ναυσιπλοΐα  στο βόρειο Αιγαίο και τον Εύξεινο Πόντο..
[2]Η κατασκευαστική εταιρεία άνηκε στον Camille Collas και στο Γάλλο πρώην ναυτικό Marius Michel ο οποίος τιμήθηκε για τις υπηρεσίες του προς την Οθωμανική αυτοκτατορία με τον τίτλο του Pasha. Η εταιρεία τους  «ADMINISTRATION GENERAL DES PHARES DE L ' EMPIRE OTTOMAN» γνωστή ως «Societe Collas et Michel» δραστηριοποιήθηκε στην κατασκευή Φάρων για έναν αιώνα από το 1860 έως το 1960  όταν  πια ή εταιρεία έκλεισε.

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη